Sunday, June 1, 2008

Kerana mu roti John

Pagi itu hujan renyai-renyai.Cuaca tidak berapa sejuk.'Kerana mu roti John'..ku melangkah kaki untuk membeli roti baget di kedai 'huit a 8'..Semuanya akibat menonton rancangan travel masakan Singapura kelmarin.Teringin pula hendak makan.

Perjalananku bermula di sini.Kelihatan air hujan masih lagi membasahi jalan raya satu hala ini.Damai.Tenang seolah-olah hanya aku saja penghuni di sini.


Tiba aku di selekoh tajam..Ada lori sampah dihujung jalan.Kelihatan juga sekolah orang-orang pekak dan bisu disebalik tembok usang tapi sangat kukuh ini.


Ku teruskan langkah kaki membelah embun pagi.Basah kaki seluarku tapi tidak mengapa.Tiba-tiba pandanganku tertarik pada kenderaan ini.Hmmm..memang sudah agak lama kereta ini tetapi masih boleh bergerak melucur di atas jalan.Penutup tangki minyaknya dibalut dengan plastik.Memang rata-rata orang perancis sukakan benda-benda antik sebegini.


Akhirnya sampai jua ku di kedai mini market bernama 'huit a 8'.Kedai ini sebenarnya dibuka dari jam 8 pagi hingga 8 malam..Itu sebab namanya sebegitu.Dari sini sudah kelihatan baget-baget di rak roti..


Aku yang memakai jersi PERAK bersama baget.Kejor yeop kejor sentiasa bersama ku walau dimana ku berada hingga ke Poitiers.Semangat.


Perjalanan tidak terhenti di sini.Kelihatan salon anjing bersebelahan dengan 'huit a 8 tadi.Hmm...kalau manusia pergi ke salon anjing juga mahu.Temujanji mesti dibuat sebelum anjing disolek bersih.'Rendez-vous' dalam bahasa french.


Kaki terus melangkah.Perjalanan kali ini mendaki sedikit.Sampai pula ke kedai barangan antik ini.Memang antik barang-barangnya.


Tidak sampai 1 minint dari kedai antik tadi.,kelihatan kedai barangan terpakai pula.Di sini sesiapa yang berminat hendak menjual pakaian,eksesori,pakaian saiz besar dan lain-lain boleh menjualnya di sini.Harga bagi barang-barang yang dijual adalah berpatutan dan murah.


Ku melangkah lagi.Sampai pula di kedai pastries atau kedai roti.Baget juga ada dijual di sini.


Ku lihat ke seberang jalan,banyak kenderaan bertali arus di waktu pagi.Manusia sudah mula keluar.Kenderaan sudah mula bergerak.Bingit.


Aku kembali ke lorong jalan sehala tadi.Ku dongak ke atas..wah!Ada buah ceri!Musim ceri sudah tiba..Selamat tinggal ros dan tulip.


Langkah kaki terhenti seketika melihat bangunan ini.2 tahun lebih aku menjadi penghuninya.Banyak nostalgia di sini.'Rue de L'Abbe de L'Epee'.Tidak lama lagi ku akan meninggalkan mu.

Akhirnya perjalanan 'kerana mu roti John' tamat.Chef roti John tersengih menanti!Hiks...

17 comments:

katak_78 said...

macam ku kenal chef roti baget tu..tapi dimana yer..ahahaha...izah..lama x singgah..kaklyn baru balik dari perak..yeop!

YuszTieY said...

kejor yeop kejorrr..
dah nak balik mesia dah ker pulak..huhuuuuu..aiiii takaan org sebelah sana balik dulu plak dr sebelah sini..tunggu la kamii..org seblh sini lama dah tak balik ni..
bestnya roti jon itewww.kalah yg made in mesia..terlebih panjang tu...nak cikittttt

Umi Mia said...

hah..chef antar bini gi beli roti....ishkishkishk..berkuasa tul chef tu...hehehe...lepas ni tunjuk camner chef nya masak lak ek...

umiyumi said...

hehe best baca perjalanan pencarian roti john ni. leh buat dokumentari la izah.. tak sangka sampai camtu sekali penangan roti john hehehe.. tp camtu la dok kat sana kan, benda2 camni yg kita teringin. sedangkan kalu pegi pasar mlm kat sini, kdg2 tak nampak atau buat tak nampak sj :D

Janos said...

hahahha... suspens jek baca.. ingatkan lori sampah tu terbalik ke apa... tak pun dia langgar kereta antik tu... tak pun anjing German Sherpard "kejor yeop kejor" ke...

rupanya telenovela "Suamiku Menanti Roti John"...

p/s: Perak dok ter"kejor" jelah... Kedah dah lama PULUN... :-)

pB said...

salam ...



roti john tu srupo ko dengae roti john kat mesia nie??

ZLAA said...

Bukan main banyak 'rintangan' nak dapatkan roti tu ye? Tapi, tak pe, balik tak payah masak. Chef dah ready nak masak. Pilih antara dua, nak pi cari roti atau masak. Pi cari roti macam best lagi. Boleh lalu macam-macam kedai.

moon said...

hi akak, ni link nya.

http://mashable.com/2007/09/13/blogger-templates/

ekceli ari tu sy masuk link lain. tp ta ingt plak. so yg ni google blk, diff link tp jupe template yg sama. hehe. so bleh la guna.

CikguZue said...

salam ziarah...

jauh perjalanan mencari roti john tu...hehehe

silversarina said...

perjalanan roti john yang penuh cerita tersurat dan tersirat...apapun akak teruja tengok gambar buah ceri bergantungan tu :)

btw, gambar si kecil di bawah memang sangat-sangat mencabar tangan akak untuk mencubit pipinya..geramnyaaaaaaaa .

FaRuHa said...

Salam Faizah,

Laa Chef dok di rumah ke? Roti John beli di kedai ye.
Nway sure sedap roti John kat sanakan.

Kak Elle said...

berjalan jauh beli nya satu aje ke?eh nape chef kat rumah pulak tak aci betul kan?hahaha

Kirim salam mu sudah ku terima smlm bila Mulan sms dr KL...and M'kumsalam ku hulurkan.

Mana roti john nya nak tengok juga:)

fazie said...

jalan2 cari roti ke...? xpe no jauh prjln luas pmdgn.chef masak apa ngan jon tu? sdp nye ceri...

k-riey said...

pagi2 bli baguette baru siap.
makan gitu saje pon best mase lembut ni.
tapi saye prefer makan baguiette disapu butter ngan cheese region kite kak..
cheese chevre, sdap gile!

smangat kejor yob kejor ek..
abih mr art sure ade baju jedah kang..

kim salam laa kat dia.
kate anak kenari da kena makan ngan anak penyu kat SUKMA.
2 kali berturut2.. hehehe

Tina said...

u ada resepi keow teow teng.. can u email the recepi for me pleasee.. teringin nak makan dah berkurun kurun lamanyaa.. Thankssss you so much

nurfarahhanim@yahoo.com

Faizah said...

katak..hang p shopping sakan yer...

kak tiey..heheh..boleh buat empat tu...

umimia..xpe..dapat bini dia exercise n cuci matakan..

umiyumi..mmg betul..kat sini kalau nak makan ape semua kena masak..

Jan..PErak saja bagi peluang kat Kedah dulu..hehehhe...

pB...lebih kurang la..

zlaa..hahhaha..betui2..syok lagi jenjalankan

moon..tq.

cikguzue..jemput datang lagi..

kak sarina..haaah..izah pun suka ceri..lagilah sekarang musim..tengah bergantung-gantungan sekarang..

Faruha..bolehlah..tapi x sesedap kat msia..

Kak elle..roti john dah masuk perut..hehehhe


k-riey..akak x mkn cheese chevre..x leh..x lalu..yang lain bole..
mmg kalau mkn yg panas2 keluar oven lagi syiok..buddak2 ni pun suka..

InsyaAllah akan disampaikan...ye ke..semua dah kena telan?kakakkakakka

Tina..ade..no worries..i will email u..tunggu...

moon said...

ekceli, kene wat. tp ta wajib pon. hehe. kalo da wat, mcm tu ta perlula na wat lg.